Wednesday, March 11, 2009

seni silat muaythai

kat bawah nie salah stu video pasal muaythai..korang tengok la sendiri..aku suka muaythai nie sebab lasak..guru y ajar aku kate"xde seni memprtahankn diri y lbh lask dari muaythai nie"..ye ke tak aku xkisah,tapi pd aku seni silat nie memang lasak..aku dah blaja sikit2,so aku thu la camner lasaknya..muaythai nie asal dari thailand n memang femes kat thailand..kalu org y btul2 blaja seni silat nie sesetengahnya tok cari duit..sebab bila lawan,bleh dapat duit..pertandingan muaythai nie ada di peringkat international..aku dah lame tak main,daak rase kekok dah..blik cuti sem dua bulan nie aku nak blatih slalu..bukan ape,aku mint..bile dah mint,nak la slaalu main...hajt aku cuti dua bulan nie jugak aku nak msuk pertandingan..blaja silat muaythai nie sebenarnya xpayah..cuma bergantung pada daya ketahann seseoraang tu je..kalu diaa bleh berthan,dia akan dapt cara camner nak min..kalu kita setakat blaja je muaythai nie,kita tkkan dpt apa..memang kita blaja,tapi cam xblaja jugak..sebb,byk "buah" y akan kta thu bile kita belawan ngn org..kita tahu camner cra nak elak,nak balas blik,,blaja nie bukan cam blaja silat or seni memperthankan diri y lain.."buah" y aku maksudkan tu cam teknik or skill kita sendiri la..kita akn dapt byk tahu skill diri kita sendiri bila kita slalu berlawan,lagi bayk kita berlawan,lagi byk pengalaman y akn kita dapat..blaja muaythai nie jugak melatih kita supaya lebih fokus kat pergerakan lawan kita,kalu kita lmbat,kita kan jadi mangsa tapi kalu kita cepat,kita y jadi pemangsa..cepat pun perlu dengan kreativiti kita sendiri dal menyusun lngkah,jgn main sebat je..kalu kita kelam kabut,memang teruk la kita kena blasah..yang paling penting jgn tutup mata time orang lawan kita..tu y penting.klu kita tutup mata,kita xtahu dari arah mane pukulan akn datang..syarat time berlawan tok muaythai nie xbyk..just jgn gigit dengan pukul bhgian sulit je..tu je syaratnya...y lain semua xbersyarat..sebb tu kita kene peka fokus kat pergerakan lawan kita..bila kita tutup mata,lawan kita bleh blasah kita dari semua sudut badan...hny org y betul2 tahn je bleh main benda nie..mungkin kalu nak blaja,sape2 pun bleh..tapi bila nak suh blawan.xsemua y bleh..harapnya aku akan dapt pluang tuk masuk pertandingan time cuti sem ni..bukn ape,aku nak cari pengalman je..tu y penting pada aku..ape pun aku memang minat blaja seni2 mempertahankan diri nie,,dulu aku penak blaja seni silat gayung..skung aku blaja seni silaat muaythai..akan datng nie aku akn blaja silat olahraga palk..insya Allah..tapi y paling aku mint,seni silat muaythai la...ape pun,tengok la video nie...bye




video

1 comment:

farel said...

ni muay boran.. ko dpt tak masuk pertandingan tomoi tu?